Svenskägda spelbolag har fått det tufft med sina intäkter
Som du kanske vet sedan tidigare så trädde en ny spellag i Sverige i kraft i början i år 2019 den första januari Den nya spellagen gjorde så att en ny spelmyndighet – Spelinspektionen – behövde godkända internationella nätcasinon genom att tillhandahålla dem med svenska spellicenser efter granskningar och en inbetald licensavgift.
Ett par nätcasinon hamnade sedan i trubbel och fick dryga böter av Spelinspektionen och en annan sak blev senare att Spelinspektionen förbjöd mer eller mindre all casinoreklam där Svenska Spel, det tidigare monopolägda casinot i Sverige, självvalt valde att stoppa all sin casinoreklam efter studier om spelberoenden kom fram från Hälsomyndigheten för ett par månader sedan.
Vad har då detta med sämre intäkter att göra? Jo, en färsk rapport sedan fredag från nordiska speloperatörer Betsson visar på att de fram till och med 30:e juni i år hade tappat 5 % i omsättning, dvs., 1,28 miljarder kronor, jämfört från föregående år. Deras vinst föll 24 % ned till 287,4 miljoner kronor, och deras nettovinst ned till 37 % till 171,6 miljoner kronor.
Trots detta så hade det ändå gått bra för Betsson vad gäller deras omsättning i betting vilket visade på en ökning på 14 % upp till 341 miljoner kronor. Mobilomsättningen utgjorde hela 70 % av deras fullständiga omsättning.
Även statligt ägda Svenska Spel har också haft en tuff period vilket framgick i rapporten som dök upp förra fredagen. De hade tappat nettoomsättning med 2 % ned till 2 miljarder kronor. Rörelseresultatet sjönk ned till 45 %, dvs., 417 miljoner kronor, och vinsten 57 % ned till 417 miljoner kronor. I båda fallen beror detta främst på de nya skattelagar som också gäller i och med de nya spellagarna.
Vad har Betsson, Svenska Spel och Aftonbladet gemensamt?
Vad har då Betsson, Svenska Spel och svenska nyhetstidningen Aftonbladet gemensamt i samband med denna nyhet? Alla tre har drabbats av de lägre omsättningarna, intäkterna, och vinsterna.
Då det blivit mer eller mindre förbjudet att göra casinoreklam vilket har utgjort en större del av reklamintäkterna för de stora svenska tidningarna som exempelvis mediagruppen Schibsted som har rapporterat om en 15 % tappning i omsättning i sin andra kvartalsrapport.
Den populära kvällstidningen Aftonbladet har som sagt var berättat om hur minskningen av spelreklam har lett till negativa effekter på deras reklamintäkter som verkar tycks ha förlitat sig till större del på reklam om nätcasinon.
Det blir spännande att se hur Spelinspektionen kommer att välja att bestämma hur casinoreklam får göras och inte, samt hur de olika drabbade parterna i nyheten kommer att agera för att återhämta sig från de negativa effekterna av mer strikt och begränsad spelreklam.