Svenska Spel slutar upp med all nätcasinoreklam
Bara för någon dag sedan så rapporteras det om att Svenska Spel, det statligt ägda casino på nätet, har slutat att göra reklam för sin egen spelsida på grund av ökad press från den svenska regeringen.
Som du kanske vet sedan innan så har alla casinosajter från hela världen varit tvungna att ansöka om svensk spellicens för att få erbjuda sina spelsidor på den svenska spelmarknaden sedan den 1:a januari 2019 då en ny spellag började gälla.
I och med detta så började också många nätcasinon, när de väl fick sina godkända spellicenser i Sverige, att göra reklam för flera miljontals kronor vilket inte bara ledde till irritation hos många svenska medborgare utan också hos regeringen som då tvingade casinosidorna att komma samman och diskutera hur de kan marknadsföra i lagoma mängder.
Vid början av april 2019 så har Svenska Spel däremot valt att upphöra med sin nätcasinoreklam för att skydda konsumenterna mot dem själva, vilket påminner om hur Systembolaget, den statligt ägda alkoholåterförsäljaren i Sverige, inte gör någon reklam för att uppmuntra till konsumtion av alkoholhaltiga drycker.
Det är den svenska civil- och konsumentministern Ardalan Shekarabi (S) som har fattat detta beslut då han ej varit nöjd med hur spelreklamen på egen hand har försökt reglerat sig, dvs., minska mängden spelreklam i allmänhet.
Svenska Spel i ytterligare blåsväder
Inte bara detta totalförbud mot nätcasinoreklam från Svenska Spel har kritiserats av andra nätcasinon utan nyligen var de även ute i blåsväder på grund av Triss-skrap i TV på morgonen vilket anses vara uppmuntrande till att köpa fler lotter på grund av att bara de som vinner får skrapa i TV.
Således ger det illusionen att det kanske är lättare att bli mångmiljonär än vad det faktiskt är. Hursomhelst så återstår det att se hur detta kommer att påverka övriga online casinon när Svenska Spel själva har valt att förbjuda nätcasinoreklam.
Forskning från stödlinjen och Folkhälsomyndigheten har visat att nätcasino löper störst risk att producera spelberoende i det svenska samhället vilket är en annan orsak till varför Svenska Spel valde att göra som de gjorde i början på denna månad.
En viktig sak att anmärka i denna nyhet är att detta inte förhindrar privata aktörer med spellicenser i Sverige från att fortsätta med sin egen nätcasinoreklam. Med andra ord kommer du troligen att se annonser på webben, i radio och på TV:n från olika stora spelbolag att dyka upp precis som vanligt.