Spelinspektionen kör två veckors kampanj för särskilt informationssyfte
För några dagar sedan publicerades det på svenska spelmyndighetens officiella webbplats, Spelinspektionen, att sistnämnda påbörjat med en två veckors lång kampanj med syfte att sprida information om själva myndigheten såväl som lagstiftningen kring spel.
Sistnämnda menas att det rör sig om casinospel på nätet eller nätbaserat hasardspelande. I och med den nya svenska spellagen som trädde i kraft den första januari i år så bildades även en ny spelmyndighet som har till uppgift att ta fram regler och lagstiftningar för hasardspel i Sverige, och även spellicenser åt internationella speloperatörer som vill vara verksamma i Sverige.
Nu vill denna myndighet i Sverige köra en rikstäckande kampanj där de kommer att visas på affischer här och var på offentliga platser. Enligt kommunikationschefen på Spelinspektionen, Anders Sims, ”hoppas vi på att göra marknaden tryggare för alla som spelar” genom att de kan kommunicera om deras egen existens.
De vill få fram att licensen som utfärdas av dem är en slags garanti och trygghet för spelarna. Speloperatörerna som missbrukar sin svenska spellicens åker inte bara på dryga böter i mångmiljonbelopp utan riskerar även att förlora sina licenser i landet för gott.
Spelinspektionen ger de svenska spelarna en ökad speltrygghet
Tack vare Spelinspektionen så kan svenska spelare känna sig extra trygga när de spelar hos nätcasinon med giltig svensk licens från denna spelmyndighet. Bland annat måste speloperatörerna låta de svenska spelarna att sätta både ekonomiska och tidsmässiga begränsningar, dvs., hur mycket de kan sätta in och hur länge de kan spela.
Dessutom får speloperatörerna inte försöka vilseleda spelarna och/eller kommunicera på ett sätt som kan upplevas påträngande (exempelvis kommunicera med spelarna för ofta eller skicka reklam via mer privata kontaktuppgifter som exempelvis mobilnummer).
Det skall anmärkas att Spelinspektionen skriver på sin officiella webbplats att detta bara är början på en långsiktig satsning att sprida information om varför de finns, vad de gör, och varför det är viktigt att känna till dem – allt kopplat och relaterat till casinospelande på nätet som sagt.
Exempelvis berättar Spelinspektionen i sitt pressmeddelande att idag finns det drygt 45 000 svenska spelare som stängt av sig från svenska speloperatörer i landet via verktyget Spelpaus vilket även kallas för det nationella självexkluderingsregistret.