Scout lyckas växa sin kundbas genom att sänka förlusterna
Den så kallade spelgruppen Scout Gaming Group har rapporterat en 127,5 % årlig ökning i sina intäkter för tredje kvartalet. Spelgruppen, som är en spelleverantör av fantasisporter (eng. ”Fantasy Sports”) har under tredje kvartalet lyckats minska sina förluster under samma period.
Deras intäkter de senaste tre månaderna fram till och med 30:e september 2019 uppnådde hela 8,2 miljoner kronor. Andreas Ternström som är chef kommenterade saken. Han sade bland annat att det är tack vare kunder som hjälpt deras spelmarknad inom Scout-drivna fantasispel under deras första inlärningsperiod.
Chefen kommenterade ytterligare genom att säga, ”Vi har skrivit på nya kontrakt med nya kunder, ökat våra prispotter, lanserat nya bettingrelaterade spel såväl som vår egen interna sportsbook vilket täcker fantasispelmarknaderna.” Han tillade att, ”Detta har lett till extremt höga intäkter vilket har förbättrat lönsamheten i hela vår verksamhet.”
Han nämnde även att kundbasen som vuxit innebär att spelleverantören nu kan erbjuda världens bästa och största fantasiutbud för europeisk fotboll. Detta kommer att förse dem med ett konkurrenskraftigt övertag mot sina konkurrenter.
Nästa steg för Scout Gaming Group
Vad nästa steg för Scout Gaming Group blir är bland annat expanderingar. Exempelvis har de skrivit på ett flertal viktiga leverantörsavtal de senaste månaderna, inklusive ett med bland annat Betway där de kommer att lansera sina spel på afrikanska marknader ihop.
De gick även ihop med Eurovision Sport, vilket är en avdelning av European Broadcasting Union (EBU) där deras spel licensierats ut till unionen och dess samarbetspartners. Så det tredje kvartalet för Scout Gaming Group visar sig bli riktigt bra för dem och att framtiden ser ljus ut är det inga tvivel längre om.
Deras nya Player Odds Sportsbook, som kombinerar fantasispelmekanik med betting med riktiga pengar, gick live under augusti i år. Dessa olika expanderingar har lett till ökade kostnader de senaste tre månaderna vilket översteg då cirka 18 miljoner kronor.
Personalkostnaderna klättrade upp till 9,2 miljoner kronor medan övriga externa kostnader gick upp mot 6,9 miljoner kronor. Runt 2,6 miljoner kronor utgjorde relaterade kostnader till avskrivningar och nedskrivningar för verksamheten.
Ternström menar dock på att lönsamheten kommer att öka med tiden och att de ser framemot att få skriva på nya spelavtal med nya klienter i framtiden. Han menar på att, ”volatiliteten mellan kvartalen kan växla men på lång sikt så växer intäkterna så att det knakar, som tur var.”