Många svenskar stödjer begränsning av casinoreklam
När den nya spellagen trädde i kraft den första januari 2019 i Sverige så blev nätcasinon från och med den dagen tvungna att inneha svensk spellicens för att kunna få marknadsföra och bedriva sin casinoverksamhet i Sverige mot den svenska spelmarknaden. Utan reklam så syns du inte – men nu kan detta få en otrevlig tvist om du ser till nätcasinonas synvinkel.
Enligt en färsk SIFO-undersökning så tycker nio av tio svenskar att det förekommer för mycket casinoreklam i svenska medier (exempelvis i radio och på reklamfinansierade TV-kanaler). Opinionsundersökningsföretaget Kantar SIFO intervjuade 1153 svenskar där 87 % av respondenterna svarade att det finns för mycket casinoreklam numera.
Runt 76 % av alla intervjuade ansåg att det behövs nya regler för hur casino online webbplatser får marknadsföra sig i Sverige via svenska massmediekanaler. Hela 53 % av respondenterna tycker att casinoreklam borde förbjudas.
Innan den nya spellagen ens trädde i kraft så fanns det fortfarande två icke-licensierade spelbolag som marknadsförde sig via svenska TV-kanaler vilket var Kindred Group och LeoVegas som tillsammans hade investerat runt 800 miljoner kronor år 2017 i reklam mot den svenska spelmarknaden.
Vad kommer detta innebära för framtiden av nätcasinon?
Den 14:e februari 2019 hölls ett möte med 69 spelbolag med svenska spellicenser där den svenska civilministern Ardalan Shekarabi för att diskutera spelbolagens marknadsföringsaktiviteter. Resultatet av mötet är fortfarande okänt men kommer att visa sig inom en snar framtid vad det kommer att leda till för all reklam för nätcasinon.
Chefen på Spelbranschens riksorganisation (som arbetar åt spelbolagens intresse), Jenny Nilzon, berättar i en intervju att hon förstår svenskarnas frustration med den plötsliga explosiva mängden casinoreklam som dykt upp i och med den nya spellagen och alla spelbolag som fått svenska spellicenser.
Vidare berättar hon att detta är vanligt när nya företag försöker etablera sig på en ny marknad i hopp om att norpa åt sig marknadsandelar och därför dyker det upp reklam från alla olika håll och spelbolag i början. Eftersom det är en fri marknad, än så länge, så har spelbolagen rätt att marknadsföra sig även om det kan innebära irritation hos potentiella kunder. Detta kan i vissa fall ge bakslag mot vissa spelbolag.
Till sist berättar hon att hon förutsätter att regeringen tar sitt ansvar för att hjälpa till att reglera mängden casinoreklam genom att operationellt definiera vad som anses som ”måttlig” reklam. Därmed återstår det att se vilken ställning den svenska regeringen tar för att tygla mängden casinoreklam som i skrivande stund existerar på svenska massmediekanaler såsom radio och TV.