Kindred Group spenderar hundratals miljoner på reklam I Sverige
Spelbolaget Kindred Group som bland annat inkluderar dotterbolagen Unibet och Maria Casino visar sig ha spenderat totalt 985 miljoner kronor under 2018 enligt färsk statistik från svenska nyhetstidningen Dagens Media. Detta gör spelbolaget till den näst största annonsören på svensk mark efter matgiganten Ica som samma år spenderade närmare 1,06 miljard kronor.
Siffrorna, enligt samhällsforskare på Sifo, visar på en signifikant ökning från Kindred Group på just dessa två varumärken (Unibet och Maria Casino). Spelbolaget rankade som nionde största under 2017 och hade då även passerat amerikanska Procter & Gamble som kom på tredje plats med bara 678 miljoner kronor.
Sex nätcasinon utgjorde bland de topp 20 största annonsörerna under 2018 med tidigare monopol Svenska Spel på sjätte plats (från sjunde sedan 2017) med runt 562 miljoner kronor. Några andra anmärkningsvärda spelbolagsannonsörer var Cherry AB:s Snabbare på sextonde plats (357 miljoner kronor), statsägda bettingbolaget ATG (nittonde plats med 327 miljoner kronor) samt LeoVegas på tjugonde plats med 322 miljoner kronor.
Andra stora annonsörer inom nätcasino i Sverige
Om du åker kollektivtrafik ofta i Sverige så har du säkerligen sett annonser från denna nyetablerade spelsida från spelbolaget Global Gaming, Ninja Casino. Deras annonser har funnits vid de flesta busshållplatser, tunnelbanorna i Stockholm, med mera.
Den svenska liberalpolitikern Sara Svanström anmälde förra veckan Ninja Casino:s senaste reklamkampanj om att, ”Få pengarna på kontot innan bussen dyker upp” som ett ”aggressivt eller missvisande” budskap till potentiella kunder.
Ninja Casino:s VD, Jaocim Möller, svarade på kritiken om att alla företag har rätt till sitt unika säljargument (USP på engelska) och Ninja Casino är inget undantag. Vidare fortsatte VD:n med att, ”de alltid har fokuserat på snabb- och smidighet” istället för överflödiga freespins och bonusar.
Svenska reklambyrån Clear Channels talesperson David Klagsbrun tog Möllers sida och sa att för närvarande är det otydligt på vad som anses vara olämplig marknadsföring i och med den nya spellagen som trädde kraft första januari i år. Framtiden kommer att visa på vad som anses vara (o)lämplig marknadsföring för att annonsera nätcasinon innehavande svensk spellicens i Sverige.
Ett annat fall var Global Gaming’s lokala dotterbolag SafeEnt Ltd som togs till rätten av svenska KO efter klagomål om att inte kunna hålla sig på en ”lagom” nivå i sitt reklammaterial. Om något av detta eller något annat skulle uppdagas förr eller senare så kommer vi givetvis att rapportera om det här.