Färre intäkter fjärde kvartalet för Svenska Spel under 2018
I en färsk rapport så visar Sveriges Svenska Spel på intäktsförluster för kvartal 4 för 2018. Onsdagen förra veckan så släpptes siffror från den svenska speloperatören som visade på 2,4 miljarder kronor i intäkter de tre sista månaderna innan årsskiftet den 31:a december 2018. I jämförelse med samma kvartal från 2017 så var detta 3,7 % färre intäkter än då. Företaget gjorde en vinst på bara 1,23 miljarder kronor vilket var 3,1 % lägre än förra året.
Var det gick som bäst för Svenska Spel under sista kvartalet förra året var deras nätintäkter som steg upp med 14 % eller 774 miljoner kronor vilket ökade hela spelbolagets totala intäkter med hela fem procentenheter upp till 32 %. Mobilintäkterna växte ännu snabbare (26 %) under fjärde kvartalet med totala mobilintäkter på hela 23 %.
Under 2018 så låg totala intäkterna på 8,78 miljarder kronor vilket gav 160 miljoner kronor mindre än förra årsresultatet från 2017 då vinsten ändå hade minskat med 4 % ned till 4,5 miljarder kronor. År 2017 utgjorde mobilintäkterna hela två femtedelar av de totala intäkterna för det svenska spelbolaget.
Detta påstår Svenska Spel är orsaken på intäktsförlusterna
För de sämre resultaten för fjärde kvartalet 2018 så skyller Svenska Spel på Sveriges nya spellag som trädde i kraft den första januari 2019. Dessa förberedelser och liknande innebar ytterligare 78 miljoner kronor i rena kostnader för att kunna erbjuda svenska spelare casino online spel och betting på nätet.
Spelbolaget blev även tvunget att dela upp sina nätbaserade och landbaserade verksamheter då många andra internationella spelbolag klagade på att Svenska Spel hade monopol på båda verksamheterna i Sverige. Exempelvis kunde det svenska, då med monopol, spelbolaget göra reklam för sina andra tjänster direkt till sina befintliga kunder medan andra potentiella konkurrenter ej kunde göra det.
Trots den nya spellagen har knappt funnits aktiv i två månader så har redan flera klagomål kommit in om spellicenserade operatörer i Sverige som inte följer den självexkluderande regeln vilket innebär att svenska spelare i Sverige skall kunna exkludera sig självmant från casinospelande under ett antal månader efter eget agerande via Spelpaus.se.
Annan färsk statistik visar på att Svenska Spel var Sveriges åttonde största annonsör under 2018 vilket säger en del hel del om hur de ville förbereda sig inför den större konkurrensen i samband med att de förlorade monopolet på hasardspel i början på detta år. Det blir spännande att se hur detta utvecklar sig de närmaste månaderna framöver.