Den nya spellagen som förändrade allt
Det har säkert inte undgått dig att den första januari 2019 som tillträdde en helt ny spellag i Sverige beträffande deras nätcasinospelmarknad. Tidigare innan denna lag så fanns det endast ett monopol i Sverige som fick tillhandahålla med casinospelande fysiskt såväl som digitalt.
Tidigare fanns det bara monopolen Svenska Spel och AB Trav & Galopp (ATG) som fick erbjuda hasardspel för svenskarna. Numera, i skrivande stund, finns det över 90 aktiva registrerade spelbolag på Spelinspektionens sida över spelbolag med svensk licens.
Samtidigt så fanns det ingen spellag som förbjöd svenskarna att spela hos nätcasinon utomlands, dvs., hos spelsidor som hade sina verksamheter utanför Sverige men ändå tog emot svenska spelare med öppna famnar.
Detta ledde då till att många svenskar spelade på tonvis olika spelsidor på nätet istället för att spela vid de två stora monopolen. Detta, kombinerat med risker för spelberoende och övrig spelproblematik, så beslöt sig den svenska regeringen för att plocka fram en ny lag för hasardspel i Sverige.
En ny spellag, en ny spelmarknad
Den nya spellagen som gick i kraft första januari 2019, vilket är snart ett och ett halvt år sedan, innebar en helt ny spelmarknad i Sverige. Nu kunde äntligen speloperatörer utomlands ansöka om spellicenser i Sverige för att vara verksamma i landet med deras spelbolag och nätcasinon.
Olika saker som Spelinspektionen sedan har pysslat med förutom att etablera en helt ny spelmarknad är att bland annat motverka fixade matcher, penningtvätt, samt se till att aktiva spelbolag i Sverige följer den nya spellagen.
Ett antal spelbolag har fått sina spellicenser indragna, andra har blivit bötfällda, och ytterligare övriga har fått varningar, på grund av spelbrott på de nya spellagarna i Sverige. Men allt är inte bara dåliga nyheter för spelbolag intresserade för den stora svenska spelmarknaden av nätcasinospel och sportsbetting.
På tal om det sistnämnda så har det kunna tillkommit sponsorer nu inom sportsbetting. Exempelvis har svenska Allsvenskan skrivit på avtal med Kindred Group (med deras Unibet varumärke) i en affär som motsvarar hela 900 miljoner kronor som pågår i sex år från och med första januari 2020.